top of page
  • תמונת הסופר/תAssaf Sahar

למה כדאי לפתח משחקים (ולא רק) ב-HTML5 ובשפת Javascript?

את הסרטון הזה יצרתי לפני כמה שנים, כש-HTML5 היה בחיתוליו והחלטתי לעבור לתכנת ב-Javascript. אז הסברתי למה כדאי לפתח משחקים ואפליקציות ב-HTML5, מהם היתרונות ומהם והחסרונות. נתתי פה הסבר מאד מפורט ואני מקווה שלמרות שחלק מהדברים פה כבר נשמעים פחות עדכניים עדיין יש כאן ערך שעשוי לעזור לכם.

הנקודות המרכזיות שעליהן אני מדבר בסרטון: אחר שנים רבות של אי-חדשנות וקפיאה על השמרים, הדפדפנים התחדשו מבחינה טכנולוגית. בעקבות ההתחדשות החלטתי לאמץ את הטכנולוגיה ואני משתף כאן תובנות מן המעבר.

היתרון הגדול של פיתוח משחק בHTML5 הוא היכולת לפתח cross-platform. כלומר בתור מתכנת משחקים אני מפתח את המשחק פעם אחת עבור מכשירים שונים וכך חוסך עבור הלקוח כסף וזמן על משאבי פיתוח.

עוד יתרון גדול הוא העובדה ש-HTML5 אינו תלוי בגורמים מסחריים, כלומר הוא לא שייך לשום חברה, או גוף אחר שיכול משיקולים שלו להחליט לסגור יום אחד את הטכנולוגיה (מה שקורה לפעמים בחברות מסחריות עם טכנולוגיות ברשיון). יתרון נוסף הוא העובדה ש-HTML5 הוא נייטיב בדפדפנים, כלומר אינו תלוי בנגן כלשהו, או פלאגין שצריך להתקין בדפדפן. כמו כן, שפת התכנות של HTML5 היא Javascript שהיא כיום הפופולרית ביותר בעולם ולכן אם נרצה לשנות, לתקן, להוסיף או למחוק קוד מהמשחק שלנו נוכל למצוא יחסית בקלות מישהו שיעשה זאת עבורנו. וכמו בכל כלי גם כאן ישנם חסרונות לטכנולוגיה: קודם כל Javascript עדיין די רחוקה מלהיות שפת תכנות מתקדמת למרות הפופולריות שלה. כנראה שיידרש לה עוד זמן בכדי להבשיל. מעבר לכך כשאנחנו בונים קוד אחד למכשירים שונים אנחנו אמנם חוסכים משאבים, אבל הצד השני של זה הוא שלא נוכל לקלוע בול לכל מכשיר ולעשות אופטימיזציה למערכת ספציפית, אלא נגיע למכנה המשותף הגדול ביותר. לפעמים יש גם לעשות התאמות למערכות שונות אבל לרוב זה עדיין משתלם ביחס לתמורה. לסיכום, כמו בכל דבר גם כאן חשוב לבחון כל פרויקט לגופו לפני שמחליטים, אך לרוב אני מאד ממליץ לפתח משחקי מחשב ב-HTML5.

Comments


bottom of page