מהו פיתוח משחקים?
top of page
  • תמונת הסופר/תAssaf Sahar

מהו פיתוח משחקים?

כשמדברים על פיתוח משחק, למה בעצם מתכוונים?

תלוי את מי שואלים... אבל האמת היא שמדובר באומנות והאומנות הזו מורכבת מכמה תחומים. בגדול, זהו תהליך של עיצוב, פיתוח והוצאה לאור של משחק. התהליך עשוי לכלול יצירת קונספט, עיצוב, בניה, בדיקות ושחרור לאוויר של המשחק. כשבונים משחק חשוב לשים לב בין השאר למכניקות-משחק, תגמולים לשחקנים, מעורבות השחקנים ועיצוב שלבים.

מפתחי משחקים עשויים להיות מתכנתים, מעצבי סאונד, אומני-גרפיקה, מעצבי משחקי ועוד המון סוגי תפקידים שקיימים בתעשייה.


פיתוח משחק יכול להתקיים בסטודיו ענק, או ע"י אדם בודד. גודלו של צוות הפיתוח יכול להשתנות בהתאם לרצון והצורך. כל עוד יש לו כללים, מסגרת זמן עם התחלה וסיום מוגדרים והוא אינטראקטיבי הוא נקרא משחק.




על מנת להשתלב בתהליך פיתוח משחק אין צורך בהכרח לכתוב קוד. אומנים יכולים לעצב וליצור אסטים (assets) לשימוש במשחק, בעוד שמפתחים יתרכזו בלגרום למשחק לעבוד. בודקי משחקים לעומת זאת יכולים להשתלב בתהליך ע"י בדיקה שהמשחק עובד כפי שמצופה ממנו.


בעבר היו מעט מאד סביבות לפיתוח והרצת משחקים והיו בהן בעיות ומגבלות שהקשו מאד על מפתחים. על מנת להתגבר על האתגרים האלה נוצרו כלים כמו libGDX ו-OpenGL . הם עזרו לפתח משחק במהירות גדולה יותר והרבה יותר בקלות וסיפקו המון פיצ'רים ופונקציות מוכנות מראש. אבל עדיין היה קשה להיכנס לתעשייה, או אפילו להבין איך כלים כאלה עובדים, במיוחד למי שלא הגיע עם רקע תכנותי.


זה היה השלב שבו נוצרו מנועי משחק, כמו Construct, Game Maker, Unity, Unreal. בגדול, למנועי משחק יש אותן תכונות כמו לסביבות הפיתוח (או ה-frameworks) שהיו לפניהן, רק עם גישה ידידותית יותר ע"י שימוש בממשק גרפי נוח ועזרה בפיתוח החלק הגרפי של המשחק.


בחלק מהמקרים, כמו Game Maker ו-Construct – כמות האפשרויות המוכנות מראש היא כה גדולה, עד שאנשים ללא מיומנויות ורקע תכנותיים יכלו לבנות באמצעותם משחק מאפס, מה שגרם להרחבת עולם הפיתוח והנגשה שלו כמעט לכולם.


מנועי משחק


הרבה מפתחים בוחרים לפתח משחק באמצעות מנוע לפיתוח משחק.




מנועי משחק יכולים לייעל את תהליך הפיתוח ולהפוך אותו לקל ופשוט, בין השאר בזכות שימוש חוזר בפונקציונליות והתנהגויות מוכנות מראש. בין השאר, מנועי החיפוש דואגים לרינדור הגרפיקה (rendering) בין אם מדובר בדו מימד, או תלת מימד וכן לתגובות פיזיקליות, בדיקות התנגשות, סאונד, אפשרות לשלב קוד ועוד ועוד.

לחלק ממנועי המשחקים יש עקומת למידה גבוהה, כמו למשל CryEngine או Unreal . מנועים אחרים לעומת זאת, נגישים מאד למתחילים ובחלקם אין צורך אפילו לכתוב קוד על מנת לבנות את המשחק (כמו למשל Construct 3).


מנוע המשחק יוניטי נמצא במקום כלשהו בין לבין. מצד אחד הוא נוח למתחילים ומצד שני, לא מעט משחקים מסחריים מצליחים נבנו ביוניטי, כמו למשל Among Us , Overcooked או Superhot.


להלן רשימה חלקית של מנועי משחק שפופולריים נכון לכתיבת מאמר זה:


  • CryEngine

  • Unreal Engine

  • Unity Game Engine

  • Game Maker

  • Construct 3

  • Buildbox

  • Godot

  • RPG Maker

  • Cocos 2d-x

12 צפיות0 תגובות
bottom of page